Huijarit häärivät taas ahkerina

Seija Estlander, kuva: Niina StoltYrittäjäkentältä tulee taas hyytävää tietoa huijareista. Osa kaupittelee tehottomia ja kalliita puhelinmyynnin estopalveluja ja osa häärii valelaskutuksen ja tietojenkalastelun piikkiin.

Henkilötietolain mukaan kaikilla on oikeus kieltää omien tietojensa käyttö suoramarkkinoinnissa, joka tapahtuu puhelimitse, postitse ja sähköisesti. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan osoitteella tunkevan suoramarkkinoinnin rajoituksia voi tehdä Väestörekisterikeskukseen, Liikenteen turvallisuusvirastoon (Trafi) ja Suomen Asiakkuusmarkkinointiliittoon (ASML).

Itse olen toiminut jo vuosia siten, että keskeytän sumeilematta puhelinmyyjän lämmittelylätinät ja ilmoitan ykskantaan, etten koskaan osta puhelimitse mitään. En koskaan, toistan, ja jollei vastapuoli tästä tokene, lopetan puhelun.

Ikäviä it-puolen kuppaajia ovat myös pankin verkkotunnusten kalastelijat, jotka janoavaat rahaa. Nyrkkisääntönä on se, ettei näihin tiedusteluihin pidä vastata mitenkään. Mutta jos pikaistuksissaan tulee näpytelleeksi palautetta, niin kannattaa ottaa heti yhteys omaan pankkiin.

Nykyisessä asfalttiviidakossa yrittäjä voi välttää monia miinoja noudattamalla tunnettuja perusvinkkejä. Esimerkiksi vieraalla tietokoneella asioitua kannattaa putsata pois historiatiedot. Laskut on tarkastettava huolella ja huijauslaskuista pitää ilmoittaa poliisille. Sekin sietää pitää mielessä, että kesä on valelaskutuksen kulta-aikaa.

Tietokone- ja virusohjelmien on oltava aina reilassa, eikä silmien eteen ampaisevia ponnahdusikkunoita pidä klikkailla. Somessa maltti on valttia. Harmittomilta vaikuttaviin testeihin ja haasteisiin ei tarvitse vastata, sillä niiden jäljet voivat johtaa sylttytehtaaseen.

Seija Estlander
Suomen Yrittäjänaisten puheenjohtaja


Blogissa: