Vuoden yrittäjänainen Johanna Närvä: “Asiakas on tärkein”

“Asiakas on tärkein”

[dropcap]V[/dropcap]uoden valtakunnalliseksi yrittäjänaiseksi on valittu Sisustustalo
Kodinonnen omistaja Johanna Närvä. Raumalaisen yrittäjän
tavoitteena on tehdä oma työ mahdollisimman hyvin.

Johanna Närvä oli koulutyttö, kun hän koki ensimmäistä kertaa ylpeyttä asiasta, jonka hän oli itse ommellut. Vaatimattomista oloista lähtöisin olevan Närvän ainoat housut olivat menneet rikki eivätkä vanhemmat ostaneet uusia. Apuun tuli isoäiti eli mamma, joka antoi tytön itse ommella isoisän eli taatan vanhoista housuista itselleen uudet.

“Kun menin petroolinsinisissä housuissani seuraavana aamuna kouluun, meinasin haljeta ylpeydestä. Ajatelkaa, itse tekemäni housut!”, Närvä muistelee vuosikymmenien takaista päivää.

Samaa tunnetta Närvä alkoi kaivata kolmekymppisenä, kun hän työskenteli myynti- ja markkinointitehtävissä. Närvä päätti ottaa lopputilin ja perustaa yhden naisen yrityksen oman pienen makuuhuoneensa nurkkaan. Oma yritys oli syntynyt.

“Aloitin ihan tyhjästä ilman rahaa. Aluksi ompelin tyynyjä sekä essuja ja järjestin koti-iltoja ympäri Raumaa. Niistä tuli hyvin tilauksia, ja sana levisi.”

Kerran Närvältä oli tilattu verhot, joiden piti olla valmiit kahdeksalta aamulla. Tuore yrittäjä ompeli koko yön – ja sai tilaustyön valmiiksi seitsemältä. Silloin Närvä päätti, että hänen on palkattava työntekijä. Samalla yritys muutti kotinurkasta uuteen vuokratilaan.

Siitä lähtien yritys on kasvanut pikkuhiljaa, ja nyt Sisustustalo Kodinonnessa työskentelee Närvän lisäksi viisi työntekijää. Netti- ja konseptimyymälöiden keskellä palvelevalle erikoisliikkeelle on ollut tilausta. Johanna Närvän ajatus asiakkaan palvelemisesta on pysynyt samana alusta asti.

“En ole koskaan houkutellut asiakasta hinnalla. Myyn mieluummin tuotteen, joka on juuri kyseiselle asiakkaalle sopiva.”

Kuten kaikki yrittäjät, myös Närvä hermoilee välillä, riittävätkö asiakkaat. Tähän mennessä he ovat aina tulleet, vaikka joinain aurinkoisina syyspäivinä olisikin ollut hiljaista.

Sisustusliike Kodinonnen ja Johanna Närvän päämääränä ei ole liikevaihdon kasvattaminen.

Tavoitteena on keskittyä työn hyvin tekemiseen, josta syntyy kasvavaa liikevaihtoa.

“Asiakkaan tyytyväisyys on minulle pääasia. Silloin sitä kasvuakin alkaa tulla”, Närvä sanoo.

Asiakaspalvelu on hänen lempiaiheensa, josta hänellä on paljon sanottavaa ja vinkattavaa yrittäjäkollegoille: Asiakaspalvelua ei voi suorittaa vaan se täytyy elää. Asiakassuhde on tärkein asia. Täytyy osata kohdata ihminen. Se, joka osaa kohdata ihmisen, tulee pärjäämään elämässään.

Närvä puhuu kokemuksesta. Moni hänen asiakkaistaan on kulkenut mukana alusta asti, vain elämäntilanteet ovat muuttuneet: yksi on muuttanut pienempään asuntoon, toinen ostanut ison omakotitalon.

Omasta tulevaisuudesta Närvä tietää ainakin sen, ettei hän tavoittele rikkauksia vaan hyvää ja tasapainoista elämää.

“Minulle riittää, että voin ostaa kaupasta esimerkiksi sellaista juustoa kuin haluan, miettimättä onko siihen rahaa. Toivon myös, että olen itse päättämässä yritykseni tulevaisuudesta.”

paajuttu_750x750

Johanna Närvä

Syntynyt vuonna 1961.
Yritys Sisustustalo Kodinonni on perustettu vuonna 1993.
Rauman Yrittäjänaisten jäsen.
Sai Vuoden valtakunnallinen yrittäjänainen -palkinnon Salon liittokokouspäivillä. Yritys valittiin vuonna 2015 vuoden sisustusliikkeeksi Suomessa.


Artikkeleita: