Intohimoa & kasvukipuja

   Teksti Meri Nykänen, kuvat Laura Oja

Kun yrityksen tavoitteena on kasvu, siitä ei selviä ilman kasvukipua.
Menestyneet yrittäjät Minna Åman-Toivio ja Heidi Jaara kertovat,
miten heistä tuli kasvuyrittäjiä ja mitä se heiltä vaatii.

Pehmeät huivit ja murretut sävyt täyttävät Balmuirin showroomin Helsingissä, mutta täällä ei puhuta nyt pehmoisia. Pöydän ääressä istuu kaksi yrittäjää, joilla on intohimo yrittäjyyteen ja halu kasvaa.

”Olemme sellaisessa vaiheessa yrittäjyyttä, jossa toiminnasta pitää saada entistä ammattimaisempaa ja kasvua entistä enemmän”,  MedKitin Minna Åman-Toivio ja Balmuirin Heidi Jaara  sanovat.
Heitä yhdistää paitsi yrittäjyys myös oululainen porukka nimeltä ompeluseura, joka on joukko samanhenkisiä kasvuyrittäjiä. He viestittelevät WhatsApp-ryhmässä ja tapaavat säännöllisesti. Kun Heidi ja Minna soittelevat toisilleen, he eivät kysy kuulumisia tai kehu toistensa tuotteita.
”Puhelut alkavat usein voimasanoilla. Ratkottava ongelma voi liittyä esimerkiksi rahoitusneuvotteluihin tai rekrytointiin”, Minna sanoo.

Kasvuyrittäjälle vertaistuki on tärkeää, sillä helppoa päivää ei ole. Silti kumpikaan naisista ei voisi kuvitella tekevänsä muuta työtä – se ei ole vaihtoehto, kun on kerran yrittäjän tielle lähtenyt.

Yksitoista vuotta sitten Heidi Jaara teki päätöksen, jota hän oli jo jonkin aikaa pohtinut: irtisanoutui hyvästä myyntityöstään Nokialta. Firmassa tehtiin uudelleenjärjestelyjä, ja Heidi ilmoitti lähtevänsä vapaaehtoisesti.
Päätöstä vauhditti myös se, ettei Heidi ja hänen miehensä ollut saanut vuosien yrittämisestä huolimatta lasta. Heidi ajatteli, että ehkä oma yritys paikkaisi tyhjäksi jäänyttä haavetta.
Idea oli syntynyt jo aiemmin: muoti- ja sisustustavaroiden luksusbrändi laadukkaista materiaaleista. Heidille oli heti selvää, että hän tähtää suoraan kansainvälisille markkinoille.
Ensimmäisen vuoden Heidi nautti vapaudesta, teki töitä kotona, suunnitteli ja ompeli. Hän kiersi messuja ja kävi katsomassa, mitä missäkin on tarjolla. Yhden reissun jälkeen hän huomasi olevansa niin väsynyt, ettei olisi jaksanut nousta sängystä. Kun muitakin oireita ilmaantui, hän teki raskaustestin – eikä voinut uskoa silmiään, kun testiin ilmestyi kaksi viivaa.
”En olisi koskaan saanut omia lapsia, jos en olisi lähtenyt yrittäjäksi. Yhtäkkiä kaikki haaveet olivatkin täyttyneet, ja meille syntyi Viivi.”

Balmuir lähti todelliseen lentoon vuonna 2010 Pariisissa alan merkittävimpien messujen jälkeen. Tilauksia tuli ovista sekä ikkunoista – ja Heidi oli firmansa ainoa työntekijä. Viivi oli tuolloin vuoden vanha, joten Heidi oli hetkessä keskellä todellisia ruuhkavuosia. Myöhemmin syntyi vielä toinen lapsi.
Seurasi kiireisiä aikoja, joina firmalle hommattiin lisää tilaa ja työntekijöitä – eikä vauhti ole pysähtynyt. Balmuir on kansainvälisesti tunnettu brändi, jolla on yli 50 työntekijää ja 6,8 miljoonan euron liikevaihto vuonna 2017.

Minna Åman-Toivion on helppo nyökkäillä vieressä, kun ystävä ja kollega kertoo omaa tarinaansa. Myös hänellä on tausta kansainvälisissä ympyröissä IT-alalla. Oma liikeidea lähti liikkeelle vuosina, jolloin Minna ja hänen miehensä työskentelivät Arabiemiraateissa. Minnan mies on ensihoitolääkäri ja varusteli paikallista ambulanssilentotoimintaa.
”Ihmettelin, miten homma voi olla niin hankalaa. Kaikki välineet tilattiin eri paikoista ja maista. Huomasin, että tässä on ongelma, ja parhaat ideathan lähtevät ongelman ratkaisusta.”
Suomeen palattuaan Minna alkoi tutkia, onko alalla jonkinlainen pullonkaula ja totesi, että prosessia voisi hyvinkin sujuvoittaa verkkokaupan avulla. Kaikki välineistö saataisiin samasta paikasta, ja hinnat olisivat esillä.
”Kun kymmenen vuotta sitten perustin verkkokaupan, jossa myydään amubulanssivarusteita, niin kovin moni ei pitänyt sitä kovin fiksuna ideana.”
Minna oli aikaansa edellä, jolloin tarvitaan todellista uskoa omaan ideaan ja toisten epäilyjen jättämistä omaan arvoonsa. Minna luotti, että hänen ideansa mullistaa markkinat ja painoi kaasua.

Se kannatti. MedKitillä on parikymmentä työntekijää ja liikevaihto vuonna 2017 3,4 miljoonaa euroa. Alkuvuosina Minna joutui todella tekemään töitä, että pääsi kansainvälisille markkinoille keskustelemaan isojen valmistajien kanssa. Nyt valmistajat tulevat tapaamaan Minnaa Ouluun.

Kasvuyrittäjyydessä on erilaisia vaiheita. Balmuir ja MedKit ovat nyt vaiheessa, jossa on mietittävä riskejä, omistusjärjestelyjä ja yrityksen tulevaisuutta.
”Kasvu on kivuliasta eikä tämä vaihe ole helppo. Organisaatioiden muodostaminen ja oikeiden ihmisten löytäminen on vaikeaa ja stressaavaa”, Minna sanoo.
Molemmat alleviivaavat, että kasvuyrittäjyys vaatii aivan erityistä sitkeyttä ja visiota. Vaikeuksia tulee väistämättä eteen, ja Minnankin on tehnyt mieli viimeisen vuoden aikana panna pillit pussiin ”ainakin sata kertaa”.
”Itselläni se sitten lasketaan varmaan tuhansissa”, Heidi nauraa.

Sitkeyttä tarvitaan ongelmien ratkaisemisessa ja jaksamisessa. Aivan välttämätöntä ovat Heidin ja Minnan mielestä vertaistuki ja sparrausapu. Perheen päälle ei voi kaataa aivan kaikkea vaan täytyy olla ulkopuolisia ihmisiä, joiden kanssa pystyy puhumaan. Kasvuyrittäjyys on jo valmiiksi taakka koko perheelle, sillä kyse on koko perheen taloudesta.

Yksinäisyys ja vastuu nopeistakin päätöksistä on yksi kasvuyrittäjyyden raskaimmista asioista. Joka päivä tulee jotain uutta eteen ja seuraava puhelu voi viedä yrityksen ylös tai alas. Heidi ja Minna eivät halua antaa sellaista kuvaa, että kasvuyrittäjän elämä on pelkkää ihanuutta – vaikka se näyttääkin sellaiselta välillä ulospäin.Henkilökunnan kanssa skoolaukset ovat eri asia kuin omat henkilökohtaiset skoolaukset. Yrittäjä iloitsee silloin, kun jokin vaikea vaihe on saatu päätökseen ja pääsee siirtymään seuraavaan vaiheeseen.

“Tällä hetkellä mietin, mikä on yrityksen seuraava kasvunäkymä. Se ei aina liity siihen, olenko minä toimitusjohtaja tai vaikka omistaja. Yksi nolla pitää saada lisää liikevaihtoon hyvin nopeasti”, Minna summaa tavoitteitaan.

Heidin haaveena on olla Balmuirin taiteellinen johtaja.

”Olen luova erityisherkkä ihminen eikä toimitusjohtajuus ole se, mitä haluan tehdä tulevaisuudessa. Haluaisin olla hallituksen aktiivinen jäsen, joka tekee kaksi päivää viikossa töitä sparraamalla johtoryhmää ja design-tiimiä.”

Loput päivät Heidi haluaisi ajatella, sillä vain ajatustyötä tekemällä yritys menestyy.

Entä millaisia neuvoja kokeneet yrittäjät antavat kasvua ja kansainvälistymistä hakeville yrittäjille?
”Sinne vain rohkeasti maailmalle. Se on ihan sama myytkö Muhokselle tai Mosambikiin. Ihminen on vastassa kaikkialla”, Minna sanoo.
Heidi kehottaa ostamaan lentoliput ja suuntaamaan messuille. Siellä saa nopeasti käsityksen mitä kaikkea on tarjolla – ja mitä puuttuu.

Molemmat naiset ovat sitä mieltä, että työstä täytyy myös saada iloa. Muuten sitä ei jaksa. Raha ei ole hyvä motivaattori, sillä ainakin Heidi ja Minna olisivat tienanneet vuosien aikana paremmin vanhoissa töissään toisen palveluksessa.
”Sitä vähemmän on rahaa mitä enemmän kasvat, sillä kaikki rahat menevät kasvuun.”, Minna sanoo.

Yrittäjyys on kuitenkin antanut molemmille mielenkiintoisen elämän. Heidi sanoo, ettei hänellä ole tylsää päivää.
”Yrittäjyys on tehnyt elämästä vaihtelevaa ja mielenkiintoista. Olen saanut tutustua käsittämättömiin persooniin, joita en olisi missään muualla kohdannut.”

Heidi Jaara
Syntynyt vuonna 1974
Yritys Balmuir / Wheslyn Group Oy

Vinkki kasvuyrittäjälle: “Lähde rohkeasti maailmalle ja messuille. Lentoliput ovat halpoja.”

 

Minna Åman-Toivio
Syntynyt vuonna 1965
Yritys Medkit Finland Oy

Vinkki kasvuyrittäjälle: “Lue kirja Läpi kasvun lasikaton.”

 


Tiedotteita: