Kasvua voi hakea myös yritysostoilla

Perinteisesti yrittäjä ajattelee kasvua siten, että palkkaa yhden työntekijän ja sitten toisen. Myynti kasvaa, ja yhtäkkiä sitä huomaa tarvitsevansa apukäsiä. Kun taas puhutaan yrityskaupasta, ajatellaan usein isoja yrityksiä ja euromääräisesti suuria kauppoja. Yhä useammin kuitenkin pienikin yritys voi laajentaa toimintaansa ostamalla toisen pienen yrityksen.

Yli puolet yli 55-vuotiaista yrittäjistä haluaa luopua yrityksestään viimeistään vuonna 2024. Suomessa on tällaisia yrityksiä ja yrittäjiä noin 74 000. Yrityksiä on siis tarjolla, jos vain pitää silmänsä ja korvansa auki ja heittää vielä muutamat verkot vesille. Yrityksiä välittäviä sivustoja on useita, ja yritysvälittäjiltä löytyy tietoa myytävistä yrityksistä. Mielenkiintoista yritystä voi myös lähestyä itse tai yritysvälittäjän kautta ja kysyä suoraan, olisiko yritys lähiaikoina myynnissä.

Pienen yrittäjän kannattaa pitää myös oma yrityksensä aina myyntikunnossa. Yrityskauppa alkaa kohta muistuttaa kiinteistökauppaa. Sitä käydään avoimesti, eikä yrittäjä välttämättä pyöritä koko uraansa yhtä ja samaa yritystä, vaan yrityksiä ostetaan ja myydään. 

Omistajayrittäjä rakastuu usein omaan yritykseensä ja asettaa myyntihinnan liian korkealle. Myyntihinta ei kuitenkaan muodostu yrittäjän pitkistä päivistä ja haasteiden tuomasta tuskasta vaan tuotosta, jonka ostaja siitä tulevaisuudessa mahdollisesti saa. Ostajan ja myyjän kannattaa siis heittää tunteet sivuun ja käydä yrityskauppaa puhtaasti lukujen ja faktojen pohjalta. Sopiva hinta löytyy usein pitkien ja avointen neuvottelujen kautta.

Carita Orlando
toimitusjohtaja


Blogissa: