Kosmetologi ei ole koskaan valmis

Alle kolmekymppinen Marjo Virtanen on ainakin yrittäjä, äiti, työnantaja, kosmetologi ja opiskelija. Kuusamolainen hoitolayrittäjä palaa halusta kehittää itseään. Samalla kehittyy myös oma yritys.

Tiiu Pohjolainen  Kuvat Keijo Lehtimäki

Kuusamolainen Marjo Virtanen oli 23-vuotias perustaessaan oman kauneushoitolan. Takana olivat kauneudenhoitoalan opinnot Kuopiossa ja vuoden verran työskentelyä hoitolassa. Vaikka opintoihin Savon ammatti- ja aikuisopistossa olikin kuulunut liiketoimintaosaamista, Virtasta jännitti.

”Minulla ei ole minkäänlaista yrittäjätaustaa. Hetkittäin mietin, että mihinköhän sitä on hyppäämässä, kun yrittäjäksi ryhtyy.”

Samaan aikaan oman yrityksen perustaminen tuntui kuitenkin maailman luonnollisimmalta valinnalta: kauneudenhoitoala on alana luova, aivan kuten hän itse ihmisenä. Kädet olivat tuntuneet turhan sidotuilta, kun oli toisella töissä. Halu perustaa oma yritys, jossa itse päättää asioista, oli voimakas.

”Rohkaisin itseäni ajattelemalla, että asioita oppii tekemällä. Että kyllä yrittäjyyden salat minulle vielä aukenevat.”

Nyt kuusivuotiaan kauneusstudio Lumikiteen perustaja sanoo napakasti ymmärtävänsä, miten toimintaa pyöritetään.

Kauneudenhoitoala muuttuu, kehittyy ja uudistuu jatkuvasti. Ei riitä, että tekee hoitoja seuraten sivusilmällä, mitä alalla tapahtuu. Myös asiakkaat pitävät herkeämättä silmällä maailmalla jyllääviä trendejä.

”Asiakkaat ottavat usein yhteyttä ja tiedustelevat, joko meillä on tiettyä hoitoa tai palvelua.”

Tällä hetkellä kysellään paljon esimerkiksi kulmakarvojen laminointia. Niinpä Virtanen onkin viime aikoina opetellut tekemään niin sanottuja brow lift -hoitoja.

Kuusamossa on kymmenkunta kauneushoitolaa. Jokainen niistä on erikoistunut hieman eri asioihin. Virtasen hoitolan, kauneusstudio Lumikiteen, vahvuus on omistajan mielestä laaja palvelutarjonta. Se tarkoittaa, että jokainen päivä hoitolassa on erilainen. Työpäivään mahtuu sokerointia, kasvohoitoja, kestovärjäystä, vartalohoitoja ja ripsien parissa työskentelyä.

”Se tekee meidän alastamme ihanan”, Virtanen sanoo äänessään voimakasta, aitoa iloa.

”Olen tehnyt ahkerasti töitä yrityksen alkumetreistä alkaen”, hän toteaa. ”Toimimme pienellä paikkakunnalla, jossa asiakaskunta on laaja – lukioikäisistä vanhuksiin.”

Suurin osa asiakkaista on naisia, miehiä murto-osa.

Mutta kun myös palvelutarjonta on laaja, kokonaisvaltaisista vartalohoidoista manikyyreihin, häämeikeistä pohjoisen rajua ilmastoa varten räätälöityihin kasvohoitoihin, hallittavaa on paljon. Osaamista on myös jatkuvasti kehitettävä, täydennettävä ja uudistettava. Kosmetologi ei ole koskaan valmis. 

Yllättäen korona-aika on ollut koulutusten kannalta yrittäjän näkökulmasta tosi kivaa.

”Suurin osa koulutuksista on aina tapahtunut pääkaupunkiseudulla. Kuusamolaiselle hoitolayrittäjälle se on tarkoittanut hurjaa kalenterointia ja pohtimista, kuka osallistuu ja kannattaako varata aikaa koulutusten lisäksi matkapäiviin ja pitää hoitolaa suljettuna. Nyt etäkoulutukset ovat tuntuneet ihanilta!”

Esimerkiksi alkusyksystä Virtanen ja hoitolassa kosmetologina työskentelevä Milla Luiro kävivät häämeikkikurssin. Hoitolaa ei tarvinnutkaan sulkea vähintään kahdeksi päiväksi, vaan molemmat saattoivat perehtyä etänä, sopivina aikoina asiakkaiden välissä, huippuammattilaisen demojen avulla häämeikkien uusimpiin trendeihin.

Työnantajaksi Marjo Virtanen ryhtyi reilut kolme vuotta takaperin. Siihen asti hän oli pyörittänyt Lumikidettä yksin. Mielessä oli jo pidemmän aikaa pyörinyt, että olisi hienoa, jos hoitolassa olisi kollega, ihminen, joka voisi tarvittaessa vaikka tuurata. Vaikka työnantajaksi ryhtyminen oli iso muutos, siinäkin Virtanen luotti intuitioonsa. Kun Luiro laittoi työhakemuksen, se tapahtui juuri oikealla hetkellä. Nyt Virtanen on ehtinyt jo yhden äitiysloman verran iloita, että kollegana on luotettava tekijä, joka pystyy pyörittämään hoitolaa.

”Olin seitsemisen kuukautta äitiyslomalla. Olisi se ollut yrittäjälle kova paikka laittaa hoitola kokonaan kiinni tuoksi ajaksi.”

Kehittääkseen osaamistaan Virtanen etsii esimerkiksi maahantuojien ja Suomen kosmetologien yhdistyksen SKY:n kautta kiinnostavia koulutuksia. SKY on vuonna 1938 perustettu ihonhoidon ammattilaisten yhdistys, joka tekee alan osaamista tunnetuksi  ja järjestää jäsenilleen ammatillista täydennyskoulutusta, muita ajankohtaisia koulutuksia ja kansainvälisiä messumatkoja. Myös kosmetiikkamerkkien maahantuojat järjestävät säännöllisesti koulutuksia eri hoitomuodoista, raaka-aineista tai tuotesarjoista.

Tällä hetkellä mielessä pyörii kuitenkin leimallisimmin johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto.

”Aloitin lisäkoulutuksen tämän vuoden toukokuussa ja jo nyt tuntuu, että olen oppinut valtavasti uutta.”

Lumikidettä perustaessaan Virtanen toki teki liiketoimintasuunnitelman. Hän muun muassa peilasi hoitolaidean heikkouksia, vahvuuksia, uhkia ja mahdollisuuksia. Nyt, kuusi vuotta myöhemmin, hän huokuu tyytyväisyyttä.

”Ilman opintoja en takuulla olisi esimerkiksi pysähtynyt tekemään yrityksen SWOT-analyysia.”

Opinnot ovat panneet Virtasen tarkastelemaan Lumikiteen ensimmäistä kuutta vuotta ja pohtimaan yritystä sekä sen kehittämistä.

”On pitänyt miettiä, miten minä juuri tällä hetkellä näen yritykseni tilanteen. Ja miettimiselle annetaan määräaika, jolloin analyysin pitää olla valmiina. Dead line – se on tässä tilanteessa ihanaa!”

Marjo Virtanen kertoo ryhtyvänsä heti haastattelun jälkeen purkamaan prosesseja, joita hänen yrityksessään on. Tehtävänä on visualisoida yksi prosessi, ja se tuntuu innostavalta.

”Opintoihin kuuluu muun muassa strategiatyön johtamista, henkilöstön ja talouden johtamista. Olen niin innoissani taloudenhallinnan opetuksesta, totta kai sitä tarvitsee aina lisää.”

Yrittäjä, työnantaja, kosmetologi, yksivuotiaan Noelin äiti, puoliso, opiskelija – mistä aika siihen kaikkeen?

”Totta kai välillä on todella hektistä. Pitkään mietin, onko mitään järkeä lähteä pienen lapsen äitinä suorittamaan erikoisammattitutkintoa. Mutta kun keskustelin asiasta puolisoni, perheeni ja läheisteni kanssa, kaikki tsemppasivat ja kannustivat. Jokainen läheiseni sanoi, että kun koulutus kiinnostaa minua, kannattaa minun ehdottomasti siihen osallistua.”

Omaa jaksamistaan Virtanen vahvistaa luonnon keskellä. Paluu opiskelukaupunki Kuopiosta kotiseuduille Kuusamoon oli itsestäänselvyys.

”En varmastikaan asuisi Kuusamossa, ellei luonto olisi minulle niin tärkeä. Metsässä pystyn pysähtymään hetkeksi.”

Toki luonnossa kulkiessakin mukana saattaa olla uusia ideoita antava bisnesalan podcast tai äänikirja.

Kuusamossa ovat myös läheiset – ne vahvat turvaverkot, jotka mahdollistavat nuoren yrittäjän itsensä kehittämisen ja jatkuvan uuden opiskelemisen.

”Osa sisäisestä palostani kouluttautua ja kehittää itseäni johtuu varmastikin siitä, että yrittäjänä teen asioita itselleni – kun opiskelen, kehitän samalla omaa yritystäni. Mutta on myös niin, että into opiskeluun vahvistuu, kun koulutuksen anti on mielenkiintoista ja oman tekemisen kannalta hyödyllistä.”

”Palkkatöissä luovat kädet tuntuivat turhan sidotuilta.”
”Asiakkaat seuraavat alan trendejä herkeämättä”

Marjo Virtanen
Syntynyt vuonna 1991.
Yritys, Kauneusstudio Lumikide perustettu vuonna 2014.

Vinkki kanssayrittäjille: Jatkuva oppiminen ja itsensä kehittäminen kannattaa nivoa luontevaksi osaksi omaa arkea. Rutiineihin voi mahduttaa vaikka podcastien ja äänikirjojen kuuntelun – niiden avulla osaamistaan kehittää kiireisinäkin aikoina.


Artikkeleita: