Mitä voin tehdä, jos joudun maalitetuksi somessa?

Olen törmännyt monesti tilanteeseen, jossa yrittäjä ja hänen yrityksensä ovat joutuneet Facebookissa laajamittaisen arvostelun kohteeksi. Tällaiset julkaisut leviävät nopeasti suuren ihmisjoukon luettavaksi. Niin sanotusta maalittamisesta voi aiheutua yritykselle mainehaittaa.

Arvostelun vapaus on kuitenkin osa sananvapautta, ja yrittäjän on tietyissä määrin siedettävä elinkeinotoimintaansa kohdistuvaa arvostelua. Sitä ei kuitenkaan tarvitse sietää, että yrittäjää halvennetaan haukkumasanoin tai hänestä esitetään valheellista tietoa. Tällaisen kirjoittaja voi syyllistyä kunnianloukkaukseen. Yrityksen kunniaa ei voi loukata mutta yrittäjän kunniaa voi.

Rikoslaissa on myös kriminalisoitu tilanteet, joissa elinkeinotoiminnassa käytetään omaa tai toisen elinkeinotoimintaa koskevaa totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ilmaisua ja siten aiheutetaan toiselle elinkeinonharjoittajalle vahinkoa. Tällöin yritys voidaan tuomita kilpailumenettelyrikoksesta.

Kaikenlaista kirjoittelua ei siis tarvitse sietää. Yrittäjän kannattaa silti pitää pää kylmänä ja harkita, onko nettikeskusteluun osallistumisesta enemmän haittaa kuin hyötyä. Viestiketjusta voi tehdä ilmoituksen Facebookille tai pyytää ryhmän ylläpitäjää poistamaan keskustelun. Asiasta voi myös tehdä tutkintapyynnön poliisille.

Kunnianloukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä voi vaatia korvauksia. Myös yritys voi vaatia korvauksia somekirjoittelun aiheuttamasta taloudellisesta vahingosta. Tällaisissa tilanteissa on hyvä kääntyä asianajajan puoleen.

Vastaajana
Asianajaja, varatuomari
Petri Holopainen
www.holopainenlaw.com

Petri Holopainen on
Keski-Helsingin Yrittäjien
puheenjohtaja.


Artikkeleita: