Skandinaavi pariisitar

Anna Ruohonen Paris -tuotemerkki on pitkän uran kiteymä, joka ei olisi syntynyt Suomessa

Teksti Anne Karppinen Kuva Anna Ruohonen

Pariisin leuto ja kepeän flirttaileva, mutta samalla muita kunnioittava ilmapiiri on helpottanut vaatesuunnittelija Anna Ruohosen elämää yrittäjänä. ”Täällä minun on helppo olla.”

Anna Ruohonen löysi paikkansa muodin maailmasta päästyään Erasmus-vaihdon kautta ensin Amsterdamiin, sitten Pariisiin. ”Portaat vaatealan pienimuotoiseen yksityisyrittäjyyteen olivat olemassa. Tämä ei ollut mahdollista Suomessa 25 vuotta sitten. Aika oli hyvin erilainen”, Ruohonen sanoo. Suomessa vaihtoehtoina olisivat hänen mukaansa olleet hyppääminen alan suurten toimijoiden palvelukseen, joita tuolloin olivat Luhta ja Piretta P.T.A., tai ryhtyä myymään sukkia torilla.

Ruohosen ura on pitkä ja vaiheet hengästyttävät. Pariisi on ollut kotipaikka vuodesta 1995. Vuonna 2017 myönnetty Kaj Franck -muotoilupalkinto on Ruohoselle merkityksellinen tunnustus.

”Kyllähän sitä itsekin häkeltyy, kun tekee yhteenvetoa urastaan. Näin jälkikäteen kaikki vaikuttaa hyvin johdonmukaiselta. Sitähän tämä ei ole ollut! Olen toiminut intohimon ja heittäytymisen kautta.”

Ruohosen mukaan uran onnekkaita sattumuksia ovat olleet häntä ympäröineet hyvät ihmiset. Kohtaamiset alkoivat heti, kun hän vielä etabloitumattomana suunnittelijana osallistui ensimmäisille kansainvälisille messuilleen. Suomalaisnaista hämmensi kollegojen aulius jakaa tietoa ja auttaa aloittelevaa suunnittelijaa. ”Tutustuin silloin ihmisiin, joiden kanssa olen edelleen tekemisissä. Sama avoimuus ja luottamus muihin, kyky tunnistaa hyvät ihmiset on säilynyt läpi vuosien.”

Kansainväliselle areenalle astuminen hämmensi myös toisella tavalla. Suomen kapeaa muotimarkkinaa leimanneet kilpailu, kateus ja omaan pussiin pelaaminen tuntuivat ahdistavilta. Ranskassa riitti tilaa. Ranskalainen ajattelee Ruohosen mukaan heti maailmanlaajuisesti. Tänään nimetön toimija voi ylihuomenna olla Diorin pääsuunnittelija, joten kaikkia kohdellaan jokaisessa nappi- ja kangaskaupassa hyvin. ”Suomessa asetelma oli erilainen. Jos et heti kättelyssä tilannut isoja metrimääriä, olit muita mitättömämpi ja keskustelu oli hyvin vaikeaa. Nythän tilanne on onneksi aivan toinen, vaikka alaa onkin menetetty, eikä ole sanottua, saadaanko sitä takaisin.”

Ruohosen toinen jalka on koko ajan kotimaassa. Helsingin myymälään vaatteet tulevat yksilöitynä mittatilaustyönä Pariisista. Tänä syksynä vahvistuva digitaalinen yksilöllisen mittauksen konsepti karsii turhaa tuotantoa ja tekee palvelusta tavoitettavan mistä maailmankolkasta tahansa. ”Oma ytimeni on kyseenalaistaminen. Mietin koko ajan, voinko tehdä jotain eri lailla ja paremmin. Se on suunnittelijan vastuu muuttuvassa maailmassa.”

”Jätevuoret painavat mieltä, mutta myös kiehtovat, kun tavoitteena on keksiä, miten asiaan voi vaikuttaa. Yksilötasolla taas kyse on asiakkaan hyvinvoinnista, vaikuttamisesta naisen kompleksiseen elämään. Siitä omassa konseptin luomisessa on koko ajan ollut kyse. Minulle rahan tekemistä tärkeämpää on luoda parempia toimintatapoja.”

”Saan huolestuneita yhteydenottoja siitä, että konseptiani kopioidaan. Minusta se on fantastista. Sitenhän tätä maailmaa muutetaan! Jos voin olla suunnannäyttäjä, mikä sen hienompaa.” Paitsi se, kun asiakas huokaa peilin edessä ”ai kun olen ihana” eikä sano vaatteesta sanaakaan.

Alkuperäinen artikkeli julkaistu Yrittäjänainen lehdessä 3/2022


Artikkeleita: