Suomen Yrittäjänaisten listaus hallinnollisesta taakasta

Työ- ja elinkeinoministeriön johtaman sääntelyn sujuvoittamisen hankkeen tavoitteena on sujuvoittaa yrityksiä koskevaa sääntelyä. Sujuvalla sääntelyllä voidaan vahvistaa yritysten kasvumahdollisuuksia ja tukea yritysten investointihalukkuutta. Sääntelyn tulisi olla tarkoituksenmukaista, innovaatiomyönteistä ja ottaa huomioon tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet.

Työ- ja elinkeinoministeriö pyysi sidosryhmiltä konkreettisia ideoita sääntelyn sujuvoittamiseksi. Onko jokin viranomaisasiointi tarpeettoman raskasta tai aikaa vievää, edellytetäänkö jossain paperidokumenttien toimittamista tai kohdistuuko yrityksiin päällekkäisiä tai ristiriitaisia velvoitteita? Yritysten toimintaympäristöä voidaan sujuvoittaa esimerkiksi kehittämällä sähköisiä palveluita, sujuvoittamalla lupaprosesseja ja muuta viranomaisasiointia, tarjoamalla parempaa neuvontaa sekä poistamalla, yhdistelemällä ja selkeyttämällä säännöksiä.

Yrittäjänaiset lähetti seuraavat parannusehdotukset Suomen Yrittäjien kautta Työ- ja elinkeinoministeriölle.

  • Suomi.fi –valtuuksia selkeytettävä
    • Tällä hetkellä on 241 erilaista valtuutusta. Tätä tulisi yksinkertaistaa.
  • Konkurssilainsäädäntöä tulee yksinkertaistaa
    • Yrittäjällä on henkilökohtainen vastuu yrityksen veloista, osakeyhtiön vastuunrajoitus ei toteudu, koska rahoittajat vaativat yrittäjän henkilökohtaisen takauksen veloille. Mahdollisuus uuteen alkuun tulisi turvata.
  • Ennakkoverot lähetetään liian aikaisin
    • Verotuspäätös tulee jopa puolitoista vuotta ennen kuin maksut alkavat. Yrittäjä ei useinkaan pysty ennakoimaan niin pitkälle ja liiketoiminta muuttuu, joten ennakkoverot ovat useimmiten arvioitu väärin. Tämä teettää turhaa työtä, kun ennakot pitää ensin hakea pois ja myöhemmin hakea uudet ennakot, kun pystyy seuraavan tilikauden tulosta arvioimaan.
  • Verohallinnon virheistä vastuu verottajalle
    • Yrittäjällä ei ole oikeusturvaa verottajaa vastaan, verottajan virheiden korjaamiseen menee kohtuuttomasti aikaa, joka maksaa yrittäjälle joko aikaa tai rahaa. Yleensä työ teetetään tilitoimistolla tai muulla asiantuntijalla.
  • Verohallinnon neuvonta ei ole luotettavaa
    • Puhelinneuvontaan joutuu jonottamaan 40 minuuttia ja vastaus on useimmiten virheellinen – yrittäjä ei voi luottaa verottajalta saamaansa ohjeeseen.
  • Omavero ei toimi oikein
    • Esimerkkinä: verottaja saattaa käyttää alv-palautuksen seuraavana vuonna erääntyviin ennakkoveroihin, vaikka se tulisi palauttaa yrittäjälle.
  • Tulorekisteri ei toimi oikein
    • Esimerkkinä: yrittäjälle tulee ilmoitus, että tulorekisteristä puuttuu ammattinimike, vaikka tämä tieto on selvästi annettu Palkka.fi –järjestelmään, josta tietojen pitäisi mennä suorasiirtona tulorekisteriin. Kummatkin ovat verottajan omia järjestelmiä, mutta eivät siis ”keskustele” keskenään. Tästä aiheutuu ylimääräistä työtä, kun näitä selvitellään ja ”korjataan”, vaikka oikeasti mitään korjattavaa ei siis ole.
  • LEI-tunnus on hankala ja usein turha
    • Ylimääräinen kulu yrittäjälle, jolla on vaikka yksi ainoa puhelinosake taseessa – osakkeita ei pysty myymään ilman LEI-tunnusta eli pitää hankkia LEI-tunnus (tämä maksaa) ja rekisterimerkinnän voi vasta vuoden kuluttua passivoida eli pitää maksaa ylläpitomaksua tältä ajalta.
  • Toiminimen veroilmoitus
    • Veroilmoitus pitäisi voida tehdä heti tilinpäätöksen yhteydessä. Nyt murretuissa tilikausissa voi joutua odottamaan jopa vuoden (jos tilinpäätös esim. 31.1.).
  • Oikeus pankkitiliin
    • Oikeus pankkitiliin pitäisi olla kaikilla yrittäjillä, jotka eivät ole liiketoimintakiellossa. Tällä hetkellä kaikki yrittäjät eivät saa pankkitiliä.
    • Pankkitilinumeron tulisi pysyä samana, vaikka vaihtaa pankkia (kuten puhelinnumerot pysyvät, vaikka vaihtaa operaattoria).
  • Rahanpesulaki aiheuttaa massiivia toimia ja kustannuksia
    • Lisännyt jälleen yrittäjien kustannuksia – esim. tilitoimistot joutuvat seuraamaan pakotelistoja ja tästä aiheutuu kuluja sekä työtä, joka tietenkin laskutetaan asiakkaalta.
  • Lainsääntöä tulee uudistaa osakepääoman menetyksen osalta
    • Osakeyhtiön voi perustaa ilman osakepääomaa – tämä tarkoittaa sitä, että heti PRH ilmoitusmaksun maksamisen jälkeen yhtiön oma pääoma on negatiivinen ja tämä tulee lain mukaan ilmoittaa kaupparekisteriin. Ilmoitus on maksullinen ja tarkoittaa julkista merkintää, joka taas vaikeuttaa luoton saantia (myös laskulla ostamista). 
  • Työterveyshuollon järjestäminen yksinkertaisemmaksi
    • Työterveyshuolto vaatii paljon selvityksiä, hoitosuunnitelmia ja kartoituksia, jotka ovat pientyönantajalle usein ylimitoitettuja. Yrittäjälle on usein myös epäselvää, mitä työterveyshuolto saa kattaa (esim. hammaslääkäri, silmälasit, syöpäleikkaus yksityisellä, fysioterapia).

Mitä hallinnollista taakkaa tai turhaa byrokratiaa sinä koet yrittäjänä? Otamme mielellämme vastaan kokemuksia aiheesta. Voit lähettää ne tästä avautuvan lomakkeen kautta.


Artikkeleita: