Vihdoin ihmiset heräävät

Kuva Susanna Kekkonen | Teksti Leena Salokoski

Globe Hopen perustaja Seija Lukkala on todellinen vastuullisuuden edelläkävijä. Hän uskoo, että vastuullisuus on tulevaisuuden kilpailuvaltti jokaiselle yrittäjälle.

Kun Seija Lukkala esitteli 2000-luvun alussa yritysideaansa rahoittajalle, ymmärrystä kierrätetyistä materiaaleista valmistetuille vaatteille ei löytynyt. Rahoitus jäi saamatta, ja Lukkala poistui paikalta vähin äänin.
” Se oli totaalinen nöyryytys. Minut suoraan sanottuna naurettiin ulos. Nostin esiin kiusallisia kysymyksiä eettisyydestä”, Lukkala sanoo.

Viidessätoista vuodessa moni asia on muuttunut – tosin hitaammin kuin Lukkala, 57, yrityksen alkutaipaleella oletti ja toivoi. Pikamuodin ylivalta on jatkunut, vaikka alan ympäristöhaitat ja halpatuotannon huonot työolot ovat yleistä tietoa.

Lukkala on kuitenkin puskenut yritystään eteenpäin sinnikkäästi, muiden ennakkoluuloista välittämättä. Globe Hope on yksi Suomen tunnetuista ekodesign-brändeistä. Tehtaiden ylijäämämateriaalit, vanhat purjeet, mainoslakanat, turvavyöt ja messumatot saavat yrityksen tuotteina uuden muodon.

Yritysten vastuullisuusajattelun nousua ja ympäristötietouden lisääntymistä Lukkala on seurannut ilolla ja jopa hieman liikuttuen. “Tuntuu että viimeisen vuoden aikana on tapahtunut enemmän kuin viidentoista vuoden aikana yhteensä. Hallitustenvälisen ilmastopaneeli IPCC:n raportti on todella herättänyt ihmiset. Vihdoin muutos alkaa tapahtua!”

Globe Hopella oli ensin filosofia, ja vasta sen jälkeen kehitettiin tuotteet. Lukkala ymmärsi, että vaatteet ja asusteet on tulevaisuudessa on pakko tehdä toisin. “Yritysten tulisi puhua enemmän moraalista. Siitä mikä on oikein ja väärin. Kaikessa toiminnassa tulisi miettiä, mitä tämä tekee maapallolle: tuhoa vai hyötyä.”
Vastuullinen toiminta on Lukkalan mukaan tämän päivän yritysten elinehto. Kuluttajat vaativat yrityksiltä jo nyt paljon, mutta tulevaisuudessa vielä enemmän. Maailman pelastaminen ei Lukkalan mielestä kuitenkaan saa olla kuluttajien vastuulla. Tarvitaan rohkeita avauksia vastuullisuudesta ja ohjaavaa lainsäädäntöä, joka tekee esimerkiksi verotuksella ekovalinnat kuluttajille helpoiksi. Yrityksiä tulee ohjata voimakkaasti mukaan muutokseen.

Yritysvastuun Seija Lukkala näkee liiketoiminnan kannalta mahdollisuutena. Jos tekee asiat oikein ja osaa kertoa siitä asiakkaille, vastuullinen toiminta lisää tuloksellisuutta – ja myös yrittäjän hyvinvointia.
“Puhdas omatunto on aika kiva asia. On mukava käydä illalla nukkumaan, kun tietää tehneensä hyvää”.
Eettisyys, ekologisuus, esteettisyys ja avoimuus ovat Lukkalan yrityksen kivijalka. Viime vuonna yritys kävi läpi brändiuudistuksen, jossa monet tutut tuotteet jäivät pois valikoimasta ja muotokieli päivitettiin. Yritys keskittyy nyt laukkuihin, asusteisiin ja uutuutena luonnonkosmetiikkaan.
“Tuotevalikoima ja toiminta mukautuu, mutta filosofiamme pysyy. Muuttuneeseen toimintaympäristöön sopeutuminen on ainoa tapa selviytyä. Eikä ole sanottua, etteikö vaatteita vielä joku päivä nähtäisi valikoimassamme.”

Seija Lukkala
Syntynyt vuonna 1961.

Yritys Globe Hope perustettu vuonna 2003. Voitti taiteen ja kulttuurin Suomi-palkinnon vuonna 2016. Liikevaihdosta hieman yli puolet tulee tällä hetkellä yritysmyynnistä.
Suunnitteli tekoturkistakkeja omalle SL-Studio-merkilleen ennen Globe Hopea. 
Vastuullisuusvinkki yrittäjälle: “Kerro asiakkaille vastuullisuustyöstäsi ja tee vastuullisuudesta kilpailuvaltti.”



Artikkeleita: