Hieman yli puolet yrittäjistä tavoittelee yrityksensä kasvua. Toukokuun Yrittäjägallupin mukaan 56 % naisyrittäjistä ja 54 % miesyrittäjistä kertoo haluavansa kasvattaa liiketoimintaansa. Miesten usko kasvun edellytyksiin on kuitenkin vahvempi: 39 % miehistä arvioi kasvuedellytykset melko tai erittäin hyviksi, kun naisista näin kokee vain 32 %.
Yrittäjät nostavat tärkeimmiksi kasvun mahdollistajiksi osaavan henkilöstön ja tyytyväiset asiakkaat – sukupuolesta riippumatta. Eroja sen sijaan löytyy talousosaamiseen, rohkeuteen ja riskinottoon liittyvässä itsevarmuudessa. Miehet kokevat omaavansa paremmat valmiudet kasvattaa liiketoimintaansa, ja he ovat naisia halukkaampia kansainvälistymään sekä palkkaamaan työntekijöitä. Miesyrittäjistä 29 % kasvattaisi yritystään palkkaamalla lisää henkilöstöä, kun naisyrittäjistä näin tekisi vain 19 %.
Yleisin kasvustrategia molemmilla on verkoston laajentaminen ja yhteistyö muiden yrittäjien kanssa – tätä pitää tärkeänä 44 % miehistä ja 42 % naisista.
”Kasvuhaluissa ei ole suurta eroa, mutta naisten usko omiin kykyihin on heikompaa”, sanoo Suomen Yrittäjänaisten toimitusjohtaja Carita Orlando. ”Naisyrittäjien määrä on laskenut viime vuosina huolestuttavasti – se on iso ongelma Suomelle. Hukkaamme valtavan määrän potentiaalia.”
Suomi tarvitsee lisää kasvuyrityksiä – ja erityisesti enemmän naisia yrittäjiksi, työnantajiksi ja kansainvälisille markkinoille. Yrittäjänaiset on käynnistänyt hankkeen, jonka tavoitteena on rohkaista naisyrittäjiä kasvuun.
”Tarvitsemme poliittisia päätöksiä ja konkreettisia toimia, joilla naisten yrittäjyyttä vahvistetaan”, Orlando painottaa. ”Yrittäjänaisten määrän väheneminen ei saa jatkua – se on pysäytettävä nyt.”
Carita Orlando
Toimitusjohtaja
040 544 5519
[email protected]
