Mitä olet oppinut brändi-ilmeen merkityksestä?

Kolme yrittäjänaista kertoo, miten heidän yrityksensä visuaalinen ulkoasu on syntynyt.

Teksti Tiiu Pohjolainen

Tuotemerkki syntyi visuaalisen ilmeen muutoksesta

Mitä visuaalinen ilme merkitsee brändillesi?
Aivan kaikkea. Sain kuulolaitteen elokuussa 2018. Neljä päivää pyörittelin rumaa kojetta sormissani. Apuväline oli ongelma, joka piti selättää. Lopulta toteutin nahasta kuulolaitteeseen kiinnitettävän holsterin, johon lisäsin nahkanauhaa somisteeksi. Kuulolaite alkoi tuntua enemmän itseni näköiseltä.

Siitä – ruman laitteen visuaalisen ilmeen muutoksesta – syntyi Deafmetal®.

Mikä brändi-ilmeessä on keskeistä?
Deafmetal on rakentanut sillan apuvälineiden ja muodin välille. Kuulolaiteteollisuus on insinöörivetoinen, eikä käyttäjäkokemuksessa mietitä estetiikkaa. Käyttäjä haluaa vain piilottaa kuulolaitteen. Deafmetalin kuulolaitekoru tuo tylsään, seksittömään laitteeseen näkyvyyttä ja persoonallisuutta muodin, värien ja popkulttuurin kautta.

Millaisiin haasteisiin olet törmännyt visuaalisen ilmeen kanssa?
Suunnittelijana suosin kaikessa mustaa, rockahtavaa ja rohkeaa. Vastikään Seattlessa audiologian messuilla eräs lääkäri kommentoi minun olevan kuuloalan rock and roll -tähti.

Olen opetellut tekemään kompromisseja, sillä ymmärrän, etteivät kaikki muut kuulolaitekäyttäjät tahdo eksentrisyyttä. Mallistosta löytyy helmikoruja, perhosia, värejä, kukkasia.

Elokuussa lanseeraan nimeäni kantavan designer-malliston, jossa on ronskisti mustaa, nahkaa, ketjuja ja renkaita. Se näyttää juuri siltä, mitä minä ihmisenä, kuulolaitekäyttäjänä ja suunnittelijana olen.

Kuka on suunnitellut yrityksesi brändi-ilmeen?
Minä. Olen visualisti ja designer, eikä yksikään kollega pystyisi lukemaan ajatuksiani täysin. Vaikka olen yrittäjä, jonka päivät kuluvat paljolti sähköpostin äärellä, on asioita, joista pidän tiukasti kiinni. Yksi on se, että minä vastaan yritykseni visuaalisesta ilmeestä.

Sitä vastoin yritykselläni on ollut alusta asti luottovalokuvaaja, Tapio Aulu. Luotan hänen näkemyksiinsä. Samalla tavoin luotan Hermienke de Kockiin, joka vastaa Deafmetalin somesisällöistä Etelä-Afrikasta käsin. 

Jenni Ahtiainen
Kuulolaitekoruja suunnitteleva ja valmistava Deafmetal on toiminut Hämeenlinnassa vuodesta 2018 lähtien.
Ahtiaisen ensimmäinen asustemerkki G-Tie valmisti uniikkeja asusteita.
www.deafmetal.store

Selkeä ilme vahvistaa luottamusta brändiä kohtaan

Inhimillisempi.fi-brändin visuaalinen ilme poikkeaa roimasti muun yrityksen ilmeestä. Miksi?
Yritykseni Elämyspuu tarjoaa työyhteisöille keinoja esimerkiksi hyvinvointiin, palautumiseen ja stressinhallintaan. Jo nimi viittaa elämyksellisyyteen. Inhimillisempi™ syntyi, kun tarvitsin konsultointia ja työyhteisövalmennuksia varten strategisen brändin. Brändille halusin selkeästi oman visuaalisen ilmeen. Mediatoimisto Kraak löytyi Turun seudun naisyrittäjien verkoston kautta.

Miksi päädyit käyttämään ammattilaista ilmeen suunnittelussa?
Olen yksinyrittäjä, jonka yrityksen ydintä on valmennus ja koulutus. En kokenut ajankäytöllisesti järkeväksi opetella alusta lähtien, miten nettisivu tai hakukoneoptimointi tehdään. Kaikki ydinbisneksestä pois vievä aika näkyy kukkarossa.

Mitä odotit kumppanilta?
Tarvitsin digitaalisen maailman hallitsevan kumppanin. Tärkeää oli aikatauluissa pysyminen. Hinnankin tuli olla kohdillaan.

Miten yhteistyönne sujui?
Etukäteen olin miettinyt kohderyhmää, brändin arvoja ja äänensävyä. Kukapa brändin olisi paremmin sisäistänyt kuin yksinyrittäjä itse. Yhteydenpito toimiston kanssa oli joustavaa. Olin yhteyksissä kaiken aikaa vain yhden ihmisen kanssa.

Mikä yllätti?
Lopputulos oli muuta, kuin mitä olisin itse osannut edes ajatella. Esimerkiksi värit: Kun Kraak esitteli muutamia väripaletteja, yllätyin. Petrolinsinistä, oranssia sekä viininpunaista. Totesin, että juuri nämä värit viestivät brändin attribuuteista.
Ehdoton WOW oli lopulta Nora Niemispellon suunnittelema logo. Siinä brändi kiteytyi täydellisesti.

Mitä merkitystä visuaalisella ilmeellä on liiketoiminnallesi?
Olen yksinyrittäjä. Luonnollisesti tärkein brändielementti olen lopulta minä itse – mitä sanon, mitä lupaan, miten toimin.

Koen, että selkeä visuaalinen ilme vahvistaa luottamusta brändiä kohtaan ja helpottaa tunnistettavuutta. Kun brändi pysyy samannäköisenä kautta linjan, se helpottaa myös markkinointia ja myyntiä.

Hanna Tähkäaho
Turkulainen työyhteisövalmentaja, yritys Elämyspuu Oy.
Auttaa työyhteisöjä menestymään tekemällä työstä ja arjesta entistä hyvinvoivempaa.
Yrityksen Inhimillisempi-brändi keskittyy työyhteisövalmennukseen ja -konsultointiin.
www.elamyspuu.fi
www.inhimillisempi.fi

Visuaalisin viestein vaikutetaan tunteisiin

Mitä merkitystä visuaalisella ilmeellä on?
Ihmisluontoon kuuluu, että visuaaliset elementit jäävät paremmin mieleen kuin pelkkä teksti. Maailma on täynnä visuaalisia ärsykkeitä, ja jollain pitää erottua massasta. Visuaalisin viestein voidaan vaikuttaa tunteisiin. Tutkimusten mukaan jopa 97 prosenttia palveluiden ja tuotteiden ostopäätöksistä tehdään tunteisiin perustuen.

Kun brändäys on kunnossa, visuaalinen ilme tekee sen näkyväksi. On tietysti parasta, kun yrityksen visuaalisen ilmeen elementit puhuvat samaa kieltä yrityksen käyttämän tekstin kanssa.

Brändi lienee muutakin kuin visuaalinen ilme tai pelkkä logo, VAI MITÄ?
Ulkoiset tekijät, kuten logo, fontit tai värit, ovat vain osa kokonaisuutta. Brändi sijoittuu jonnekin identiteetin ja imagon välimaastoon. Identiteetti on yrityksen käsitys itsestään, olemuksestaan ja arvoistaan. 

Muiden – asiakkaiden, sidosryhmien – käsitys yrityksestä taas muodostaa imagon. Se ei ole täysin kontrolloitavissa. Brändäyksen avulla avataan yrityksen identiteettiä, luodaan haluttuja mielikuvia ja pyritään vaikuttamaan imagoon.

Miksi pienenkin yrityksen kannattaa panostaa yhtenäiseen brändi-ilmeeseen?
Hyvin mietitty ilme antaa yrittäjälle itseluottamusta, jota tarvitaan varsinkin myyntitilanteessa.

Parhaimmillaan visuaalinen ilme kannattelee yritystä menestyksessä ja avittaa bisneksessä. Pahimmillaan sekava ilme saattaa karkottaa potentiaalisia asiakkaita.

Visuaalinen ilme on aivan yhtä tärkeä isolle kuin pienelle yritykselle. Brändi-ilmeen tulisi tiivistää ja kirkastaa yrityksen arvolupaukset ja kilpailuedut. Ilme on yksi tärkeimmistä keinoista, joilla yritys erottuu ja rakentaa suhdetta asiakkaisiin.

Marke Koo Kaikkonen
Väreistä virtaa saava visualisti – AD, graafikko.
Työskentelee mainosalan yrittäjänä. Suunnittelu Marke K perustettu vuonna 2016.
Helsingin Yrittäjänaisten hallituksen jäsen.
markekoo.com

Artikkeli on Yrittäjänainen -lehdestä. Lue koko lehti tästä


Artikkeleita: