Verkostoista voimaa

Sveitsiin asettuneen Pauliina Rasin supervoima ovat verkostot.

Teksti Anne Karppinen Kuva Heikki Rasi

Pauliina Rasi perusti PR Communicationsin, kun hänen tyttärensä oli vajaat kaksivuotias. Geneven seutu on ollut kotipaikka vuodesta 2012, jolloin yksi Rasin puoliksi leikkimielinen tavoite toteutui. Sveitsiläistä miestä hän ei tosin tavannut, vaan suomalaisen, joka asui maassa ja jonka perässä oli mieluisaa muuttaa uuteen kulttuuriin.

Työt freelance-toimittajana Suomeen jatkuivat, kunnes Rasi siirtyi paikalliseen viestintätoimistoon palkolliseksi. ”Sveitsissä työpäivät ovat pitkiä, ja työ viestintätoimistossa on hektistä. Tykkäsin siitä. Opin paljon kielestä, työkulttuurista ja itse työstä. En kuitenkaan halunnut palata samaan äitiyslomani jälkeen.”

”Perustamani yritys ei ole enää sama. Nyt on menossa ehkä kolmas vaihe. Seuraava muutos odottaa jo ensi vuoden alkupuolella. Viidessä vuodessa on monta käännettä.”

Tätä nykyä Rasi palvelee asiakkaitaan eri puolille maailmaa. Reilu puolet PR Communicationsin asiakkaista on Sveitsissä, loput muualla Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Maantieteellinen hajonta suojaa Rasia myllerryksissä, kun valuuttakurssien muutokset eivät todennäköisesti osu kerralla kaikkiin. Sveitsin frangi on myös vahva ja vaatii siksi hereillä olemista. ”Paneehan nykykehitys miettimään koko palapeliä uudesta näkökulmasta.”

Yritystoiminta alkoi siitä, mikä oli Rasille luontaista ja helppoa, free-toimittajan töistä, jotka pian laajenivat paikallisten yritysten tilaamiin copywriterin töihin. ”Eivät pienet yrittäjät tarvinneet niinkään valmista sisällöntuotantantoa vaan ymmärrystä oman viestinnän kohdentamiseen, sen sisällön rakentamiseen ja läsnäoloon oikeissa kanavissa. Tätä nyt enimmäkseen teen, strategiapalveluja ja -sparrauksia.”

Yrittäjyys on Rasille merkittävä henkisen ja henkilökohtaisen kasvun matka. Omien vahvuuksien tunnistaminen ja heikkouksien tunnustaminen ovat helpottuneet verkostojen avulla. ”Kun toimii yksin vieraassa kulttuurissa, yksi kulmakivi ovat verkostot. En ehkä alkuun ymmärtänyt niiden merkitystä itsekään. Tällä hetkellä suurin osa omista bisneksistä tulee erilaisista verkostoista; suosituksina, LinkedInistä ja ihmisiltä, joita olen tavannut erilaisissa tilanteissa.”

Rasi sanoo rakentaneensa verkostojaan parin ensimmäisen yrittäjävuotensa jälkeen hyvinkin tietoisesti peräti kuukausi- ja vuositasolla. ”Verkostot alkoivat kasvaa aika sattumalta niin kuin parhaat asiat yleensä. Menin Genevessä erääseen coworking-tilaan, jossa kokoontuvia ihmisiä yhdisti yhteisöllinen lähestymistapa. Siellä järjestetyistä tapahtumista sain ensimmäiset asiakkaani ihan vain puhumalla ihmisten kanssa.”

Sittemmin verkostot paikallisten ja muualla Euroopassa toimivien yrittäjien kanssa ovat osoittaneet voimansa. ”Tapaamalla muita voi tietysti saada toimeksiantoja, mutta ennen kaikkea vertaistukea, vinkkejä koulutuksista ja asiantuntijoista. Kaikki verkostot eivät kuitenkaan sovi kaikkeen”, Rasi huomauttaa ja kertoo seuraavaksi laajentavansa verkostojaan isoihin yrityksiin. ”Koska kaipaan kirjoittamista ja heillä on kokonsa ja budjettinsa puolesta tarjolla enemmän kirjoitustöitä kuin strategian tarvetta. Eivätkä nämä ihmiset välttämättä hengaa yrittäjien verkostoissa.”

Yhteyksien ylläpito vie hirveästi yrittäjän aikaa, Rasi sanoo. ”On hyvä pitää tilaa myös sellaiselle, mikä on pelkästään kiinnostavaa.” Rasille tällainen on kansainvälinen Toastamasters Club, julkisen puhumisen klubi, joka toimii lähes 150 maassa. ”Lopulta olen sitäkin kautta saanut bisnestä ja suosituksia. Parhaat asiat vain tapahtuvat siellä, missä vähiten odottaa.”

Lue koko Yrittäjänainen -lehti tästä


Artikkeleita: